Kardiovaszkuláris edzés, Hogyan épül fel a jó kardiotréning?


A szív- és érrendszert fejlesztő edzésmunka kimerítő lehet mind fizikálisan, mind mentálisan.

5 kérdés, mielőtt kardiózni kezdesz

A súlyzós vagy egyéb ellenállással végzett sporttevékenységnél mindig eltereli a figyelmét az, hogy számolja az ismétléseket, az alapján pedig tudja, hogy hányat kell még csinálnia a pihenőig.

Ezzel szemben a kardioedzés jóval monotonabb. Ráadásul gyakran, ha valaki megpróbálja beilleszteni rendszeresen az edzésprogramjába a kardiót, összezavarodik, hogy mikor, mennyit és milyet kéne csinálnia ahhoz, hogy illeszkedjen az edzéscéljaihoz. A helyzet viszont az, hogy egyáltalán nemcsak kalóriaégetés vagy a kardiovaszkuláris rendszer fejlesztése miatt van rá szükség.

kardiovaszkuláris edzés magas vérnyomás és agydaganat

A tudomány most feltárta a további fontos, egészségre gyakorolt hatásait, és ezek ismeretében talán könnyebb lesz megszeretnie a kardiót. Segíti a létfontosságú rendszerek működését A kardiovaszkuláris rendszert kardiovaszkuláris edzés edzés az egyik legfontosabb mozgásforma, amit rendszeresen kellene végezni.

Amikor sportolás közben megemelkedik a pulzusa és a légzésszáma, akkor folyamatosan javítja a belső létfenntartó kardiovaszkuláris edzés teljesítményét is — erősödik a tüdeje, a szíve és a keringési rendszere.

kardiovaszkuláris edzés oris magas vérnyomás kezelésére

A kardioedzés emellett segít a nyugalmi vérnyomás csökkentésében, valamint az artériák tisztán tartásában. Továbbá erősíti az immunrendszerét és ezáltal a kardiovaszkuláris edzés betegségekkel szembeni ellenálló képességét.

A kardiovaszkuláris edzés 6 előnye, amelyet nem biztos, hogy ismer

Növeli az inzulinérzékenységet is, így csökkenti a cukorbetegség kialakulásának esélyét. Javítja a kognitív funkciókat A kognitív folyamatok valósítják meg az értelmi kardiovaszkuláris edzés.

Átírás 1 Kardiovaszkuláris tréning 2 Kardiovaszkuláris tréning A kardiovaszkuláris tréning jelentése nem más, mint a szív érrendszer edzése, erősítése. Lényege: Olyan aerob vagyis oxigén felhasználással járó mozgást végzünk, amely felgyorsítja a vérkeringést, megemelve a pulzusszámot. Egyszerűsítve elmondható, hogy a mozgás intenzitása kardiovaszkuláris edzés a pulzusszámmal. Csökkentjük a különböző keringési rendszert érintő betegségek rizikófaktorait.

Ide tartozik az érzékelés, az észlelés, a figyelem, az emlékezés, a képzelet és a gondolkodás. Amerikai kutatások bizonyítják, hogy a rendszeresen végzett aerobedzés javítja a felnőttek kognitív képességeit, és segít csökkenteni bizonyos funkciók korral járó hanyatlását. Egy kísérletben hat hónapon keresztül olyan 20—67 év közöttieket figyeltek meg, akiknek az átlagos aerob edzettségük alacsonyabb volt.

A résztvevőknek heti négy alkalommal kellett sporttevékenységet végezniük pulzuskontroll mellett. Az elején a maximális pulzusszámuk százalékával edzettek, és a későbbiek során fokozatosan emelték 75 százalék fölé. Később az alanyokat különféle kognitív teszteknek vetették alá, mint például memória, nyelvtudás, felismerési sebesség, figyelem, érzelmek kezelése.

És hogy mi lett az eredmény?

Kardiovaszkuláris edzés mögötti igazságok

Az aerob testmozgás minden korosztályban javította ezeknek a funkcióknak a működését. Ennek oka, hogy a kardiovaszkuláris edzés stimulálja az agyban azon sejtek létrehozását, amelyek e tevékenységekért felelősek.

Az olyan sportok, mint a golf, nem dolgoztatják meg a szívet, de a tollaslabda, a tenisz, a foci vagy strandröplabda már igen, ezért ezek a játékok is alkalmasak kardiozásra, miközben még jól is szórakozunk. Egy ideális fitneszprogramnak tartalmaznia kell súlyzós edzést is, melyet ki kell egészíteni perces kardio tréninggel, ezt legalább heti három alkalommal végezve.

A felpezsdült vérkeringés pedig több oxigént és glükózt szállít az agyba, ami nélkülözhetetlen a megfelelő működéshez. Fokozza a mentális egészséget Az agy működésén kívül a rendszeres testmozgás javítja a mentális egészséget is.

Remek kikapcsolódási módszer, hiszen a sporttevékenység során teljesen ki tud szakadni a hétköznapi gondokból.

kardiovaszkuláris edzés ananászlé és a szív egészsége

Emellett a Harvard tudósai bebizonyították, hogy a kardioedzés hatékony kezelése a depressziónak, az álmatlanságnak, a szorongásnak, a stressznek. Hetente perc Az általános irányelv szerint egy felnőttnek átlagosan heti percnyi szív- és érrendszert fejlesztő mozgást kell végeznie.

Ez lebontva heti öt alkalommal mindössze harminc perc mozgást jelent.

Vannak, akik a futásra esküsznek, mások a tempós sétát vagy a kerékpározást részesítik előnyben, a lényeg azonban az, hogy a szívünket megdolgoztassuk, akár egy közepes intenzitású aerob edzéssel. Nem az tehát egy kardió edzés lényege, hogy mit, hanem az, hogy milyen intenzitással csinálunk. Bármilyen mozgásforma jó lehet, a tempós séta ugyanúgy átmozgathat, mint a futás.

Ha pedig inkább az intenzívebb munkát, például az intervall kardioedzéseket részesíti előnyben, a szükséges mozgási idő csökkenhet. Vagyis akár napi 20—25 percnyi sportolással is kiválthatja a kardiovaszkuláris edzés hatásokat.

  1. Kardio edzés – Kinek jó? Kinek nem jó? – rosennight.hu
  2. Magas vérnyomás 2 evőkanál kezelés
  3. Hogyan épül fel a jó kardiotréning?
  4. Előnyei kardiovaszkuláris edzés - Capital Kardiológia Associates