Hogyan hat a stressz a szív egészségére


Hogyan őrizhetjük meg szív-érrendszerünk egészségét?

a WHO diagnózisa a magas vérnyomásról policosanol szív egészsége

Közzétette: csokonaidaniel Szívünk szorgosan dolgozik egész életünk során azért, hogy mi a lehető legteljesebb életet élhessük, de cserébe el is várja tőlünk, hogy úgy vigyázzunk rá, mint szemünk fényére. Sajnos azonban úgy tűnik, eme nemes szerv mégsem kapja meg a neki kijáró tiszteletet.

Magyarországon, és a világ sok más pontján vezető haláloknak számítanak a szív-érrendszeri betegségek. A krónikus szív-érrendszeri betegségek esetén több rizikótényező is ismert: az idősebb életkor; a férfi nem; a családi halmozódás mind olyan tényezők, amiken nem igazán tudunk változtatni.

Azonban, szerencsénkre, a másik nagy rizikótényező csoport olyan, amelyen az egészséges életmódra való váltással sokat tudunk javítani.

a magas vérnyomás kockázati tényezőket okoz rozmaring magas vérnyomás esetén

Nagy hangsúlyt kell emiatt fektetnünk a prevencióra és a társadalom egészségértésének fejlesztésére. Egészséges életmód kapcsán általában három dolgot emelünk ki: a stresszkezelést, a fizikai aktivitást, és az egészségtudatos táplálkozást, azonban nem elhanyagolható a káros szenvedélyektől mentes életmód, a kielégítő alvás és az egészséges szociális élet fenntartása sem.

Németh Ágnes Az Egészségügyi Világszervezet jelentése alapján a halálozási okokat a szív- és érrendszeri megbetegedések vezetik, melynek egyik kiváltó okaként - sok más tényező mellett - a stresszt emelik ki. Ha stresszről beszélünk, akkor először is tisztázni kell, hogy van rövid ideig tartó, illetve tartósabb stresszes állapot.

Ma már sokféle stresszkezelő praktika ismert, mint például a Mindfulness-meditáció vagy a Jóga, amelyeket szakképzett pszichológus segítségével, vagy különböző tanfolyamokon lehet elsajátítani. Térjünk át a mozgásra: mozgáson nem csak a szigorúan vett sportot értjük, ide tartozik minden olyan aktivitás, amely vázizmaink mozgatásával jár és többlet energiát igényel a szervezettől.

SZÍVPÁLYÁK A szívet saját ingerkeltő rendszere működteti, azonban az agy befolyást gyakorol erre a működésre: a szív felszálló visszacsatolási pályákon idegrostokon keresztül ad jeleket az agy számára saját állapotáról, az agy pedig leszálló pályákon át, reflexek útján szabályozza a szív működését.

A mozgás preventív szerepét már több krónikus betegséggel kapcsolatban kimutatták, így többek között a szív-érrendszert érintő betegségek esetében is. Az Egészségügyi Világszervezet WHO életkor-kategóriákra osztotta fel a népességet, és ehhez mérten ajánl a különböző korcsoportoknak megfelelő intenzitású és időigényű mozgást hogyan hat a stressz a szív egészségére forrás.

osztályozás a magas vérnyomás kezelésére milyen tünetei vannak a magas vérnyomásnak

Ahhoz, hogy optimalizáljuk egészségünket, érdemes koleszterinben és telített zsírokban szegény, azonban rostdús, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag zöldségeket, gyümölcsöket, gabonákat és hüvelyeseket a lehető legnagyobb mennyiségben beillesztenünk étrendünkbe. Gyakran nehezen hiszik el, hogy az egyszerű döntések, melyeket életmódunkkal kapcsolatban hozunk, ugyanolyan erőteljesek lehetnek, mint a gyógyszerek vagy egy műtét.

A krónikus stressz közvetlenül is növeli a szív és érrendszeri betegségek rizikóját, ahogyan ezt egy tanulmány is bizonyítja.

Pedig általában azok.